1. Az Iskola a határon című regény Kőszegen játszódik. Ismerkedjünk meg a helyszínnel!
A kőszegi belvárosban készült az alábbi fotó. Milyenek a házak?
Ha jobban megnézzük, az egyik házon egy latin idézet olvasható:
Az idézet a Bibliából, Pál apostol rómaikhoz írt leveléből származik (9:16), magyarul így hangzik:
Nem azé, aki akarja, se nem azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené.
Ezt a házat sokszor látta Ottlik Géza Kőszegen, az idézet fontos szerepet játszik a regényben.
Ottlik egy katonai iskolába járt. Az alábbi képen ő is látható, a felső sorban balról a második. Nézzük meg a gyerekek arcát. Milyenek?
Az iskola a városon kívül, a patakon túl található. Egy sétány vezet a főbejárathoz. Milyen érzés lehet itt végigsétálni?
Ma így néz ki az épület. A szobor helyén régen szökőkút volt. Hogyan lehetett szebb: szökőkúttal vagy szökőkút nélkül?
2. Mit jelentenek az alábbi szavak? Párosítsuk össze a szavakat a magyarázatokkal!
3. Olvassuk el a regény első részének első fejezetéből az alábbi részletet, majd válaszoljunk a kérdésekre!
NON EST VOLENTIS
Ezzel az idézettel kezdődik Medve Gábor kézirata, melyet nem sokkal a halála után kaptam meg."NON EST VOLENTIS, NEQUE CURRENTIS, SED MISERENTIS DEI." Egy régi ház felirata volt ez a határszéli kisvárosban, ahol ezerkilencszázhuszonhárom őszén hetedmagammal felvettek a katonai reáliskola második évfolyamába.
A kőszegi belvárosban készült az alábbi fotó. Milyenek a házak?
A kép forrása itt található. |
Ha jobban megnézzük, az egyik házon egy latin idézet olvasható:
A kép forrása itt található. |
Az idézet a Bibliából, Pál apostol rómaikhoz írt leveléből származik (9:16), magyarul így hangzik:
Nem azé, aki akarja, se nem azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené.
Ezt a házat sokszor látta Ottlik Géza Kőszegen, az idézet fontos szerepet játszik a regényben.
Ottlik egy katonai iskolába járt. Az alábbi képen ő is látható, a felső sorban balról a második. Nézzük meg a gyerekek arcát. Milyenek?
A kép forrása itt található. |
Az iskola a városon kívül, a patakon túl található. Egy sétány vezet a főbejárathoz. Milyen érzés lehet itt végigsétálni?
Ma így néz ki az épület. A szobor helyén régen szökőkút volt. Hogyan lehetett szebb: szökőkúttal vagy szökőkút nélkül?
A kép forrása itt található. |
2. Mit jelentenek az alábbi szavak? Párosítsuk össze a szavakat a magyarázatokkal!
|
|
NON EST VOLENTIS
Ezzel az idézettel kezdődik Medve Gábor kézirata, melyet nem sokkal a halála után kaptam meg."NON EST VOLENTIS, NEQUE CURRENTIS, SED MISERENTIS DEI." Egy régi ház felirata volt ez a határszéli kisvárosban, ahol ezerkilencszázhuszonhárom őszén hetedmagammal felvettek a katonai reáliskola második évfolyamába.
Ha jól emlékszem, szeptember harmadika volt. Délelőtt átestünk egy hevenyészett jellegű felvételi vizsgán; a főbejárat előtti sétányon, a szökőkútnál elbúcsúztunk szüleinktől vagy kísérőinktől; egyenruhát kaptunk a padláson, egy polgári ruhás borbély nullás géppel kopaszra nyírta szőke-barna fejünket, s ebéd utántól kezdve tétlenül tengtünk-lengtünk az egyik hálóteremben. Sütött a nap.
A nagy épület még kongott az ürességtől. Innét a második emeletről látni lehetett némelyik ablakból, ahol a gesztenyefák lombja nem ért össze, a nagyobbik gyakorlóteret. Néhány pótvizsgás és szabadságról visszamaradt negyedéves rúgta lent a labdát, messziről pedig, az egyik oldalsó fasor felől, hamis és akadozó trombitaszó hallatszott. "Aki nem lép egyszerre - nem kap rétest estére" - ezt próbálgatta a kürtös, nem sok sikerrel, de emberfeletti türelemmel, s nyilván sétálgatva, mert hol közeledett a hang, hol távolodott, hol egészen elhalt.
1. Mikor felvételizett a főhős az iskolába?
2. Hol búcsúztak el a diákok szüleiktől?
3. Mit csináltak az idősebb diákok?
4. Hogyan gyakorolt a kürtös?
Aki kedvet érez, elolvashatja akár az egész regényt is a Magyar Elektronikus Könyvtárban!
TIPP: a fenti feladatlap megoldókulccsal kinyomtatható innen és a forrás megjelölésével oktatási célra szabadon felhasználható.