1. Melyik csoportba
tartoznak a következő szavak/hangok?
a, á, amit, b, c, cs, d, e, é, e-i-ü-ö, francia, jelent, kiejtés, könnyebbség, magyar, meg, nehézség, német, olasz, ott, össze, talál, tanul, u-o-a,
főnév:
melléknév:
névmás:
ige:
igekötő:
magánhangzó:
mássalhangzó:
magánhangzó-harmónia:
2. Egészítse ki a szöveget az alábbi szavak megfelelő alakjaival:
anyanyelvi, főnevek, hangok, igekötők, magánhangzó-harmónia
A nyelveket nehézség szerint nem
tudjuk összehasonlítani. Egy biztos: minden nyelv magtanulható megfelelő
szorgalommal és legfőképp ____________________ környezetben.
Mégis mi az, amit a
magyarul tanulók nehéznek illetve könnyűnek találnak? Könnyebbséget jelent a
német, olasz vagy francia nyelvtanulóknak, hogy a _____________________
nincsen nyelvtani neme. Szintén könnyebség, hogy a magyar nyelvben a szóhangsúly
mindig az első szótagon van.
Nehézséget jelenthetnek a
befejezettség és folyamatosság kifejezői, mint például az ____________________
: az ESZIK folyamatos, a MEGESZIK befejezett jelentésű ige. Különlegessége a
magyarnak a határozott és határozatlan ragozás. A kiejtést nehezítik a jellegzetes magyar ____________ , mint az "a" vagy a "gy".
A legnagyobb nehézséget mégis a
________________________ szokta jelenteni. Ennek szabályai viszont
egyértelműek, gyakorlással elsajátíthatók, és általában kommunikációs
nehézséget sem jelent, ha nem alkalmazzuk tökéletesen.
3. Szóbeli szövegalkotás
Mióta tanul magyarul? Mi jelentett nehézséget? Miért tanul magyarul? Használja a fenti szöveg és az alábbi ábra kifejezéseit! |
TIPP: A fenti feladatsor megoldókulccsal együtt PDF dokumentumként letölthető és kinyomtatható innen!