Evolution of the Bicycle from Visual Artwork on Vimeo.
1. Szóbeli szövegalkotás
Az alábbi kép a kerékpár fejlődését szemlélteti. Önnek melyik
változat tetszik a legjobban? Melyik lehetett a legkényelmetlenebb? Mutassa meg
a mai biciklin a következő alkatrészeket: nyereg, vázcső, küllő, agy, fék,
pedál, lánc
Kép forrása: wikipedia.com |
Szóképzés: írja be a táblázatba a megfelelő alakokat! Ebben segítségére lehet a következő feladat is!
főnév
|
-z(ik)
= ige
|
-ás/-és
=főnév
|
kerék
|
kerekezik
|
|
kerékpározik
|
||
biciklizés
|
||
egyensúly
|
||
fékez
|
Olvassa el a kerékpár történetéről szóló írást, majd válaszoljon a kérdésekre!
Az első két kerekű szabadalmaztatott
közlekedési eszközt, a Draisinne-t, 1817-ben Karl
Drais készítette. Ez a futógép fából készült, mindössze két kerékből
és az azokra szerelt nyeregből állt. A kerékpáros a nyeregben ülve hajtotta
magát lábbal. A Draisienne-láz néhány hónap alatt elterjedt Franciaországban és
Angliában, majd 1821-ben Amerikába is eljutott.
Hogy a futógépből mai értelemben vett
kerékpár legyen, szükség volt először is pedálokra. Ezeket Pierre Michaux
szerelte fel 1861-ben - igaz, egyelőre csak az első kerékre. Ezzel már az
egyensúlyozás is egyszerű volt. Sőt, minél gyorsabban tekert az ember, annál
kevésbé veszíthette el egyensúlyát.
A fejlődés
következő foka James Starley magaskerékpárja,
az Ariel lett.
Ennek már acél küllői és gumikerekei voltak. Az Arielek mai szemmel nézve elég
különös biciklik voltak: óriási első kerekének átmérője 125 cm volt, míg a
hátsóé mindössze 35 cm. A kerékpáros közvetlenül az első kerék fölött ült,
ezért még férfiembernek is nagy kihívás volt vele közlekedni, nők és gyerekek
számára pedig szinte lehetetlenség. Ráadásul ára egy munkás egyévi bérével is
felért, így a biciklizés továbbra is úri mulatság maradt.
Az első modern
biciklit James unokaöccse, John Kemp Starley alkotta meg. Világhírű találmánya,
a Rover biztonsági
kerékpár a modern drótszamár
minden lényeges alkotóelemével rendelkezett: két egyforma kerékkel,
lánchajtással, tengellyel, aggyal, keresztvázzal, rugós nyereggel. A későbbi
autógyár 1885-től gyártotta ezeket a bicikliket.
Már csak a biztonságos
fék feltalálása váratott magára. De nem sokáig! 1896-ban Ernest Monnington Bowden szabadalmaztatta első kábelét, melyet
a biciklik fékjével összekapcsolva már bátran lehetett lejtőn lefelé is
fékezni. Ezzel együtt is volt minden, ami egy modern kerékpárhoz kell!
Az alábbi állítások közül melyik igaz?
igaz
|
hamis
|
|
1. Karl
Drais közlekedési eszköze rendelkezett a modern kerékpárok minden
jellemzőjével.
|
||
2.
Pierre Michaux kerékpárjával annál biztonságosabb volt a tekerés, minél
gyorsabban ment vele az ember.
|
||
3. Az Ariellel közlekedni nők számára igazi kihívás volt.
|
||
4.
James Starley kerékpárja a maga idejében kifejezetten olcsó volt.
|
||
5.
A mai Rover autógyár eleinte bicikliket gyártott.
|
||
6.
Bowden szabadalma azért fontos, mert a pedált összekapcsolta a bicikli
fékjével.
|
Foglalja össze röviden, hogyan alakult ki a mai kerékpár! Ebben segítségére lehet a következő szófelhő:
SZÓMAGYARÁZAT:
szabadalom – találmány gyártására,
forgalmazására adott kizárólagos engedély
nyereg - ülés
mai
értelemben – ahogy azt mi gondoljuk
hajt – teker
acél – a vas leggyakoribb, képlékeny
ötvözete, készül belőle kötél, híd, vasúti sín
átmérő – a kör középpontján
átmenő vonal hossza
mindössze - csak
férfiember – férfi (tréfásan)
kihívás – nagy lehetőség, hogy
ügyességünket megmutathassuk
ráadásul – és még ...
bér – munkáért kapott pénz
úri mulatság – gazdagoknak való
szórakozás
kábel – huzalokból álló vezeték